Trudne początki. O adaptacji dziecka w przedszkolu
W prawidłowym rozwoju małego dziecka przedszkolny debiut odgrywa ważną rolę. Zły start społeczny może zaważyć na jego późniejszych kontaktach zarówno z innymi dziećmi jak również z osobami dorosłymi. Może również wpłynąć na ukształtowanie się jego negatywnych zachowań emocjonalnych.
Przekroczenie progu przedszkola dla wielu dzieci jest wielkim przeżyciem. Każde dziecko jest inne i stąd różnice w sposobach adaptacji do przedszkola. Uczęszczanie do przedszkola wiąże się z wielkimi zmianami w życiu dziecka.
Chodzi tu o:
-
zmiany trybu i rytmu życia;
-
zmianę form zaspokajania potrzeb zarówno biologicznych jak i emocjonalnych;
-
naukę podejmowania kontaktów z nieznajomymi ludźmi;
-
konieczność zdobywania szybkiej orientacji w nowym środowisku;
-
nową pozycję społeczną dziecka – bycie przedszkolakiem;
-
kształtowanie poczucia przynależności do nowej grupy społecznej (grupa przedszkolna);
-
zmianę sytuacji rodzinnej związanej z podjęciem pracy zawodowej przez matkę
Bardzo ważną rolę w adaptacji dziecka do przedszkola odgrywają rodzice. Co mogą zrobić rodzice, żeby pomóc dziecku w przystosowaniu się do przedszkola?
Przygotowanie dziecka do samodzielności w zakresie:
jedzenie – ta sfera samodzielności zależy oczywiście od wieku dziecka. Dobrze jest jednak już w domu przyzwyczajać dziecko do samodzielnego jedzenia, bowiem ułatwia ono zdecydowanie adaptację przedszkolną. Dziecko może się również pochwalić swoją umiejętnością przed innymi.
mycie rąk i buzi – należy tak przygotować dziecko do tej czynności, ażeby nie kojarzyła się ona z przymusem.
ubieranie się – umiejętność samodzielnego ubierania się ułatwia pobyt w przedszkolu. Warto zwrócić również uwagę na rodzaj stroju. Ubierajmy dzieci w stroje, których zakładanie nie doda dziecku wielu problemów. Oczywiście w przypadku jakichkolwiek trudności dziecko może liczyć na pomoc ze strony nauczyciela.
korzystanie z toalety – jeśli w tej sferze nie udało się uzyskać jeszcze samodzielności rodzice mogą liczyć na pomoc ze strony przedszkola poprzez obranie wspólnego konsekwentnego działania.
Brak samodzielności dziecka z powyższych umiejętności nie dyskredytuje dziecka. Nie oznacza ona, że dziecko nie może pójść do przedszkola. Jednak samodzielność ta ułatwia zdecydowanie adaptację przedszkolną.
Opowiadajmy dziecku dużo o przedszkolu. Muszą to być jednak opowieści realne. Nie należy obiecywać dziecku rzeczy, które w przedszkolu nie zostaną spełnione. Dziecko może czuć się wówczas rozczarowane i zniechęcone. Wiele zależy od tego, jaki klimat stworzą rodzice. W żadnym wypadku nie może pojawić się atmosfera groźby, kary, ostrzeżenia w rodzaju: “Zobaczysz, w przedszkolu cię nauczą” lub “Jak nie będziesz słuchał babci, pójdziesz do przedszkola”.
Pamiętajmy o tym, że:
-
w przedszkolu dziecko zdobędzie wiele sprawności i umiejętności
-
nauczy się współpracy z rówieśnikami, nabierze odwagi i wiary we własne siły
-
w sposób wszechstronny będzie przygotowywało się do szkoły; pozna nowych kolegów
Reakcją na nową sytuację społeczną dziecka, czyli pójście do przedszkola, u wielu dzieci jest płacz.
Płacz trwa przeważnie około dwóch tygodni lub miesiąca. Może zdarzyć się też tak, że dziecko po okresie adaptacji znowu zaczyna płakać. Należy wtedy starannie zbadać sytuacje i wspólnie z nauczycielem zastanowić się nad przyczynami zachowania się dziecka.
Warto zwrócić uwagę na:
-
sytuację rodzinną (ważne wydarzenia w domu – narodziny dziecka, długie godziny pracy rodziców, rozwód rodziców, konflikty z rodzeństwem itp.)
-
stan zdrowia dziecka;
-
zdarzenia traumatyczne w życiu dziecka;
-
zbyt duże wymagania stawiana wobec dziecka;
-
nowe sytuacje społeczne w przedszkolu, kontakt z rówieśnikami, samodzielność dziecka, umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych itp.
Należy pamiętać również o tym, że nasze dziecko zmienia się. Inne jest w wieku 2 lat, inne w wieku 3, a jeszcze inaczej zachowuje się jako 4-latek. W zależności od wieku w jakim znajduje się dziecko, zmieniają się również trudności i sytuacje na które napotyka na swojej drodze. Ważne jest zatem, żeby rodzice i nauczyciele wspólnie zastanawiali się nad przyczynami niepokojącego zachowania naszej pociechy.
Panie w przedszkolu starannie obserwują dziecko. Zdają sobie sprawę z tego, że początki w przedszkolu są wielkim przeżyciem dla dziecka jak i również dla rodziców. W przypadku silnych przeżyć emocjonalnych dziecka, trudnościami z jego uspokojeniem, personel przedszkola informuje rodziców o tym bezzwłocznie. W miarę oswajania się z rzeczywistością przedszkolną dziecko nabiera zaufania do nowego miejsca, nauczycieli, rówieśników. Konieczna jest konsekwencja działania idąca w parze z umiejętnością wsłuchania się w potrzeby, uczucia, problemy, radości i smutki dziecka.
Może też zainteresuje: https://polki.pl/rodzina/dziecko,dziecko-w-przedszkolu-10-zasad-by-chetnie-do-niego-chodzilo,10039814,artykul.html